Alla inlägg under december 2010

Av Malin - 28 december 2010 16:12

Tänkte jag skulle lista lite över vad man kan tänkas behöva köpa innan bebis är här. Jag vet att man inte ska ta ut för mycket i förskott. Men vi väntar ett barn och inte ett missfall!


   
Blöjor/våtservetter/hygienartiklar
Blöjhink
Nappar
Badbalja
Flaskrensare

Barnvagn
Bilbarnstol
Spjälsäng (får en av farmor & farfar. Måste målas om och fixas lite)
Skötbord
Allergitäcke + allergikudde 
Frotte underlag (kiss-skydd) 
Lakan + påslakan 
Madrass till säng 
Snuttefilt 
Badlakan 
Resesäng
Nappflaskor i olika strl 

Kläder, allt från strl 50 till strl 68 
Matbordsstol + stöddyna

Babygym
Babysitter
Bärsele

Mobil/speldosa till säng + till skötbordet
Amningskudde 
Bröstpump 
Amningsinlägg 
Digital febertermometer 

Av Malin - 28 december 2010 14:24

Bebis

Bebisen är 6,5 till 7,8 cm lång och väger 14 till 20 g. Bebisen är ungefär lika stor som en persika och växer snabbt.

Stressa inte, ta det lugnt och se till att du får i dig näringsrik mat. Mänskliga drag, ögon och öron kommer på sin rätta plats.

Du

Prova att känna din livmoder ungefär 10 cm nedanför din navel. Du kan jämföra känslan av en mjukboll.

Brösten förändras och din midja syns troligen inte längre. Nu är det färdigt med att gå i tighta fodral ett tag, annars så trycks bebisens lilla krypin ihop.

Hittade en annan sida att kika på. minbebis.com. Den verkar lite bättre. =) Känns skönt att vi har passerat de jobbigaste veckorna. Nu hoppas jag att det fortsätter på som det ska. 

                            

När liten är född har jag tänkt att jag ska ha en babyshower. Bjuda familj och vänner och fira att liten har kommit till världen. Vill ha massa fint, god mat, god dryck, presenter och gott skratt.

Men då funderar jag lite på maten. Vill ha nån form av plockmat i så fall, men det meste jag hittar är bara konstigt. Det ska ju vara små munsbitar av exempelvis fisk, skaldjur, fågel, lamm, sallad, minipizza och nåt mer. Dipp och grönsaker är kanongott =)


Får återkomma med babyshowern. Är hungrig och ska äta lite och kolla på Nakna kocken på tv. =)

Av Malin - 17 december 2010 23:36

Enstaka bilder tidigt i graviditeten.   



  

En bild jag tog strax efter att jag fick veta att jag var gravid.

Är omkring vecka 6.



  

Vecka 11 (10+4) med tröja. Det börjar bukta ut lite. Men mest när jag har ätit ^_^



  

Vecka 11 (10+4) utan tröjan. Ser ju småfet ut enligt mig =P Den riktiga bebismagen kommer inte än på nåra veckor. 




  

Av Malin - 17 december 2010 00:15

^_^ Finns många olika ställen man kan läsa på och det är aldrig nån som det står samma på. Så man får ta infon med en nypa salt.


I vecka 12 är barnet stort som mammas lillfinger, i medeltal 5,8 cm från hjässa till stjärt - utsträckt ungefär 9 cm långt och väger runt 40 gram.



Barnet vecka 12 Teckning: GP/ Lars Grennert

Nu finns grunden lagd till alla kroppens organ och en period av kraftig tillväxt tar sin början. Ögonlocken börjar växa samman med varandra. Halsen blir längre och rakare och hakan ligger inte längre an mot bröstet. Barnet kan vrida på huvudet. Han eller hon öppnar och stänger munnen, suger in fostervatten och sväljer.


Har inga direkta symtom. Spökveckorna har börjat =P


  

Av Malin - 14 december 2010 13:27

Igår var jag på inskrivning på Pilgården. Det gick bra. Elina fick följa med mig för R var tvungen att åka tillbaka till Götet och jobba sista dagarna innan jul. BM pratade en del om rökning, droger, alkohol. Det såg bra ut där för mig =) Slutade röka när jag fick veta att jag var gravid, är ingen storgillare av alkohol så det såg också bra ut. Konsumerar inte nåra större mängder i vanliga fall så jag ligger inte i nån riskgrupp sa hon. Och det är ju bra =) Hon kollade blodtrycket och det låg på 140/70 nånting sa hon. Jag var tydigen liiite stressad =P Fattar nada? men jaja.


Fick veta hur barnet är sammanlänkad med moderkakan via navelsträngen och hur den får näring osv. Hon berättade också att om man dricker under graviditeten så blir barnet lika påverkat av alkoholen som du själv blir. Stackars liten! Skäms på de som dricker alkohol under graviditeten! 


Sen fick jag gå och ta blodprov =P Läskigt.

Fick tid till Freja samtal den 21:a december kl 9. Då får R vackert ta och följa med. Lika så när jag ska på läkarbesök 22:a december kl 9.45 Det är en del som blir inbokat nu och det känns skönt. Känns som att man kommer nån vart nu =)

Och kanske kan jag pusta ut lite och sluta oroa mig i onödan.


Jag ska nog orka mig iväg till affären snart. Apoteket måste jag till för att köpa folsyra. Skulle knapra det nu de sista två veckorna innan jag går inte i vecka 12. Skulle ju egentligen gjort det tidigare, men var ju inte först igår som jag hade tid på MVC. 


  

Av Malin - 11 december 2010 10:10

Under vecka 10 ökar längden från hjässa till stjärt i medeltal till 3,6 cm.


Vecka 10 Teckning: GP/ Lars Grennert

Ansiktet börjar anta mänskliga drag även om ögonen fortfarande sitter långt ifrån varandra ute på sidorna av skallen. Nästippen syns tydligt liksom munnen. 
Armarna börjar böjas i armbågarna och benen i knävecken. Händerna är lätt kupade och i början av vecka 10 börjar man kunna se på fötterna var tårna ska komma och de syns åtskilda i slutet av veckan. Såväl händerna som fötterna kan mötas. Mot slutet av perioden blir rörelserna mer kraftfulla och fostret kan börja ändra läge. Barnet kan redan nu börja hicka, vilket betyder att diafragmamuskulaturen är tämligen väl utvecklad. Navelsträngen fäster långt ner på buken. 
De vävnader som ska bli skelett börjar omvandlas till brosk och ben. Tarmen börjar bli ihålig som ett rör. De yttre könsorganen är tämligen väl utvecklade, men man kan ännu inte se om det är en pojke eller flicka.Sköldkörteln (tyreoidea) börjar redan i vecka 10 utsöndra ett hormon (tyroxin) som är viktigt för cellernas energiomsättning. Känseln börjar utvecklas och barnet kan reagera på beröring.



Själv ligger jag i influensa och mår pyton. Usch! Är förstoppad och har ont i magen. Tjock i halsen, feber och huvudvärk.  =( Mina bröst har slutat ömma och det gör mig nojig. Ska till MVC på måndag och bli inskriven. Kanske kan prata med BM om att jag oroar mig en massa. Det är inte lätt det här. Svåraste jag nånsin varit med om -_-'


  

...

Av Malin - 7 december 2010 17:16

Har legat hemma och väntat på R hela dagen. Tittat på lite filmer. =) Ett småkryps liv och Skönheten och odjuret 2. Mys! Känner att min mage inte alls nöjer sig med fil och smörgås till både frukost och lunch. Den behöver protein. ^_^ Köttfärssås och spaghetti ska darling göra sen när han kommit hem.


Kunde inte låta bli att kika lite på såna där skrönor och test om vad det blir för kön på bebisen. Jag kikade i en sån där kinesisk kalender. Då går man efter mammans ålder när hon blev befruktad samt vilken månad. =P Testet ska vara typ 90% säkert, meeen man vet ju aldrig. Iaf så visade det att vi ska få en liten flicka. Å andra sidan säger mamma att det blir en pojke. ^_^ Ujuj!


R och jag diskuterade lite över namnet iaf. Om det blir en pojke. Vi ändrar stavelsen från Zaakarias till Saakarias. Blir lättare med släkten från hans sida då. =) Men blir det en liten tös så blir det en Lumi. Så det så!


  

Av Malin - 5 december 2010 22:52

Kom till Gbg i fredags. Det var en lagom jobbig resa. Tycker inte om att behöva vänta. Men desto trevligare när jag kom fram. Har myst hela helgen och var iväg till Nordstan igår och shoppade julklappar. Hittade en å annan. =) Men har ungefär lika många kvar och lite till.


Ligger i sängen och tittar på sjätte filmen av Harry Potter och ska snart äta korv med bröd. =) Tur att man har någon som kan laga maten åt en. Jag är sååå lat!


Barnet växer och är nu ungefär 2,7 cm från huvud till stjärt.
Ögonlocken är på väg att utvecklas men fortfarande är ögonen vidöppna, men ögonens linser är täckta av en hinna. Näsan börjar bukta ut och öronen börjar synas. Det finns en antydan till bröstvårtor och det finns små bröststrängar som senare blir mjölkgångar. Hjärtat är färdigt med sina fyra kammare.


Könet på barnet är bestämt från början men nu börjar äggstockar eller testiklar utvecklas.


  

TickTack

Presentation


Malin. Född 1990. En trevlig och mysig tjej. Mamma till världens finaste pojke.

BebisKalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Länkar

Mouse


Got My Cursor @ 123Cursors.com

Ovido - Quiz & Flashcards