Alla inlägg under april 2011

Av Malin - 28 april 2011 22:01

Var nåra dar sen jag skrev här sist. Har haft fullt upp under påsk. Men nu börjar jag komma tillrätta i den nya lägenheten. Ska nog få det att bli till ett riktigt hem. Ett hem som jag och min lille kan trivas i. Synd bara att det ska vara så jävla oseriösa arbetare som ger sig på att försöka göra det snyggt här. Har blivit lite för mycket krångel från Senäte och det gillar jag inte.


För övrigt. Jag börjar bli enorm! Om magen.. Bristningarna blir fler och fötter och ben börjar svullna. Ryggen känns inte så mysig heller .. Men uj vad efterlängtad han är. Min lille E******. Han tumlar runt i magen och kör sitt race =) Kan man bli mer lycklig? Att en som är så liten, en man aldrig träffat, men ändå står en närmare än nån annan.. Att en sån liten varelse kan göra så stort intryck på en. Jag längtar efter dig! VI längtar efter dig!   

Av Malin - 26 april 2011 12:00

GRAVIDITETSVECKA 31


BEBISVECKA 29:

Din bebis växer och växer. Nu väger den ca 1600 g och är ca 40 cm lång. Det är ungefär lika långt som från din armbåge ut till fingerspetsen.

Håret på barnets huvud börjar bli riktigt långt, det kan redan mäta ett par centimeter.

Din bebis har lärt sig att orientera sig i "rummet". "Hon" kan fortfarande ligga med huvudet uppåt, men redan nästa vecka ligger de flesta foster med huvudet neråt och fortsätter med det tills födseln.


DU:

Ditt fundusmått kan vara 29-32 cm- Nu fyller bebisen upp större delen av magen. Du bör ha ökat mellan 9 och 12 kg. Många gravida samlar mycket vatten i kroppen, särskilt fötter och vader kan svullna.

Om du inte redan har gjort det, börja tänka på förlossningen och vad som ska hända efter den. Både du, din bebis och resten av familjen kan ha glädje av att ni redan nu talar om och föreställer er hur det kommer att bli när bebisen är född.

Av Malin - 26 april 2011 12:00

GRAVIDITETSVECKA 31


BEBISVECKA 29:

Din bebis växer och växer. Nu väger den ca 1600 g och är ca 40 cm lång. Det är ungefär lika långt som från din armbåge ut till fingerspetsen.

Håret på barnets huvud börjar bli riktigt långt, det kan redan mäta ett par centimeter.

Din bebis har lärt sig att orientera sig i "rummet". "Hon" kan fortfarande ligga med huvudet uppåt, men redan nästa vecka ligger de flesta foster med huvudet neråt och fortsätter med det tills födseln.


DU:

Ditt fundusmått kan vara 29-32 cm- Nu fyller bebisen upp större delen av magen. Du bör ha ökat mellan 9 och 12 kg. Många gravida samlar mycket vatten i kroppen, särskilt fötter och vader kan svullna.

Om du inte redan har gjort det, börja tänka på förlossningen och vad som ska hända efter den. Både du, din bebis och resten av familjen kan ha glädje av att ni redan nu talar om och föreställer er hur det kommer att bli när bebisen är född.

Av Malin - 20 april 2011 12:52

(Har tagit info från en bra bok jag läser emellanåt om graviditetens gång.)


GRAVIDITETSVECKA 30


BEBISVECKA 28

Vid den här tiden väger din bebis ca 1400 g, är ca 38 cm lång och ca 28 cm från huvud till stjärt.

Barnets fysiska proportioner är nu som på ett nyfött barn. Hjärnan växer och veckar ihop sig mer och mer för att få plats i kraniet.

Även om det böjar bli trångt kan barnet fortfarande slå kullerbytta i livmodern. Om du är förstföderska kommer din bebis antagligen att lägga sig med huvudet neråt om ett par veckor. Har du fött barn tidigare kan bebisen ligga lite hur som helst ända fram till slutet.


DU:

Tre fjärdedelar av din graviditet har passerat. Din mage är ordentligt rund och fundusmåttet är ca 28-31 cm.

Du upplever kanske ditt barn som lite väl stökigt just nu. Det är som om det passar på och tar ut svängarna medan det kan. Lugna kvällar framför tv:n är inte att tänka på. Många kvinnor vittnar om att såsom bebisen var i magen blir den även efter att den fötts. Är du trött eller pigg? Du kan själv påverka detta mer än du tror med vila, motion och rätt kost.


GRAVIDITETSVECKA 29


BEBISVECKA 27

Nu väger "hon" ca 1250 g och är runt 37 cm lång från fot till huvud. Det är ungefär lika långt som din underarm, från armbågen till lillfingret. Kom ihåg att nu kan bebisar variera väldigt i både vikt och längd. Man vet t.ex att pojkar vanligtvis väger mer än flickor och att den andra bebisen ofta väger mer än den första.

Bebisen trycker mot livmoderväggen med armbågar och knän. En plötslig spark kan överraska dig.

Din bebis känner igen när du är upprör eller stressad. Det frigör stresshormoner i ditt blod som sedan passerar moderkakan och överförs till barnet. Detta kan leda till att barnets hjärtfrekvens ökar och att barnet börjar sparka. Om du vill kan du se om "hon" blir lugnare genom att försöka slappna av eller vagga kroppen stilla från sida till sida.


DU:

Nu kan du känna toppen av din livmoder ca 10 cm ovanför naveln. Måttet från blygdben till övre delen av livmodern är ca 27-30 cm. Har du följt kurvan för en mindre mage kan ditt livmodermått vara 24 cm eller större. Du kan ha ökat mellan 8,5 - 11 kg i vikt.

Din blodvolym har ökat med 1,5 liter. Pga det ökade trycket på blodkärlen i underlivet och i benen kan du få problem med hemorrojder eller åderbråck.

(Myyysigt!   )

Många kvinnor känner av förvärkar redan nu. (JAPP, JAG HAR MASSVIS)

Av Malin - 17 april 2011 09:29

  

Av Malin - 15 april 2011 19:43

IDAG HAR JAG VARIT GRAVID I 200 DAGAR OCH DET ÅTERSTÅR BARA 80 DAGAR KVAR. SNAART FÅR JAG HÅLLA MIN SKATT I FAMNEN!!


   

Av Malin - 14 april 2011 16:39

Känns lite lättare nu när pengarna kommer in idag och jag kan börja få ordning på den delen.


Har inte gjort mkt mer än att vila idag. Runt klockan ett la jag mig i sängen och läste lite i en graviditetsbok. Inget ansträngande överhuvudtaget. Ändå har jag haft sammandragningar så det sjunger om ett. 10 minuters mellanrum eller så. Och det har känts. Okej att det gör det om jag är igång och gör saker och ting som är ansträngande, men att ligga och läsa en bok?! Knatten har varit väldigt vaken idag också. Medan jag läste så körde han runt som fan i magen under ca 2 timmar.Inte nog med att sammandragningarna höll på, fick huvudvärk som inte var för trevlig och varm som satan. Vet inte vad det är som händer, men antar att jag får hålla mig till vad andra säger. Det är normalt... Är ju inte långt nu tills han ska fixera sig och så också.


Ska betala lite grejer nu och sen iväg till affären en sväng. Behöver lite frisk luft.


  

Av Malin - 14 april 2011 11:34

Det kommer nog gå bra. Det måste det göra. Jag måste bara kunna varva ner i huvudet. Tänker konstant på allt. Sover dåligt pga att jag tänker för mycket. Får ont i kroppen på natten. Sammandragningar så fort jag reser mig upp eller om jag ens sitter ner.


Kanske ska jag fundera lite på hur jag vill att det ska se ut i lägenheten.. Där har jag massa beslutsångest. Hoppas på att jag valde rätt tapeter bara. Är såna småsaker som kan ge mig ångest. Om en person tycker att Det är fint, då tycker jag det med. Men om nån annan kommer och säger att Det andra var finare. Då blir jag tveksam. Men jag hoppas att det blir bra.


Sen får jag hålla tummarna för att det blir nåt från Ikea när vi ska dit.


 Soffbord som jag vill ha. Billigt och fint. Men vet inte om jag ska ha vitt eller svart.

Madrass till spjälsängen. Eventuellt att jag får köpa en till för att det inte ska bli så lågt.

 Fint skötbord som också ska inhandlas. =) 

TickTack

Presentation


Malin. Född 1990. En trevlig och mysig tjej. Mamma till världens finaste pojke.

BebisKalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Länkar

Mouse


Got My Cursor @ 123Cursors.com

Ovido - Quiz & Flashcards