Alla inlägg under maj 2011

Av Malin - 31 maj 2011 12:00

GRAVIDITETSVECKA 36


BEBISVECKA 34

Bebisen har ökat med ett kvarts kilo sedan förra veckan. Nu väger barnet ca 2750 g, är 34 cm från huvud till stjärt och 46 cm lång.

Många kvinnor tycker att bebisen rör sig mer sällan och med mindre rörelser från och med nu.

Fostervattnets mängd ökar inte mer utan kan snarare minska lite därför att din kropp absorberar en del av det. Det är vanligt att barnet har lagt sig i sin rätta position i den här veckan, särskilt om du är förstföderska.

Föds bebisen i vecka 36 klarar den sig alldeles utmärkt men kan behöva lite extra hjälp med värme och mat. Nu avslutas ett kritiskt statium av hjärnans utveckling. Hjärnan är färdigväxt och mogen för livet efter förlossningen.

Psykologer hävdar att din bebis redan nu är medveten om sitt "jag". Barnet kan medvetet röra armar och ben, ta emot enkla budskap utifrån och svara på dem med ilskna sparkar eller genom att tryggt somna in.


DU:

Din livmoder mäter ca 32 till drygt 35 cm och är omkring 15 cm från navel till livmoderns topp. Nu står magen som högst. Livmodern når upp till, och under, dina revben. Snart kommer magen att sjunka lite för varje dag allteftersom barnet lägger sig till rätta i bäckenet.

Din viktökning bör normalt ligga mellan 11 och 14 kg och det är inte ovanligt att den stannar där under resten av graviditeten.

Kolostrum, eller råmjölk, är rik på protein och kan läckaur dina bröst fast bebisen ännu inte är född.

Det är normalt att kroppen samlar en del vätska, särskilt om det är varmt ute. Om det besvärar dig kan du diskutera det med din barnmorska.

Nu kan du återigen drömma en hel del - ofta handlar det om förlossningen. Det är ditt undermedvetna som håller på att förbereda dig för vad som komma skall.

Av Malin - 24 maj 2011 12:00

GRAVIDITETSVECKA 35


BEBISVECKA 33

Nu väger din bebis runt 2,5 kg. (Om du väntar tvillingar är de antagligen lite mindre och förlossningen närmar sig snabbare för dig.)

Nu är bebisen ca 45 cm lång. Barnet flyttar på sig, blinkar, kissar, sväljer fostervätska och kan även hicka ibland. Det känner du igen som ett litet tickande i magen. Barnets hud har ett tjockt lager fosterfett, vernix, som skydd mot fostervattnet. En normal navelsträng är ca 50 cm lång och tjock som en tumme.


DU:

Du kan känna livmoderns högsta topp ca 15 cm ovanför naveln och ditt fundusmått är ungefär 32-35 cm. Du har nog ökat minst 11-13 kg i vikt. Många kvinnor känner sig lättirriterade nu. Bebisen trycker överallt, det är svårt att sitta, stå och sova. Nu är det viktigt hur du står och ligger.

Känner du dig trött och gnällig? Då kan det vara skönt att uppleva att din partner förstår vad som händer inom dig. Prata mycket med varandra om barnet och framtiden. Skapa er bilder av vad som ska ske. Tänk, du har en livs levande bebis i magen!

Av Malin - 19 maj 2011 11:34

=) Otroligt fort det går. 46 dagar kvar till det beräknas hända. Men kanske att mamma har rätt i att han kommer tidigare.. ;) Nervös? JA! Som fan! Ju närmre datumet vi kommer desto mer vrider det sig i magen på mig. Bara tanken liksom. JAG ska föda barn. Det går inte helt ihop för mig. Andra föder barn, jag bara längtar. Men trodde väl inte att det skulle bli min tur så snart. Undrar om det kommer hända nåt ganska snart. Känns lite knepigt i magen. Sammandragningar rätt mycket och tryck neråt.. Tror han börjar nå revbenen också. >_<


  


Jag är glad över att jag får sån bra stöttning genom min graviditet. Även om jag får klara mig på egen hand rätt mkt, så får jag ändå mkt hjälp när det finns. Uppskattning, varma ord, lätt beröring, smek på magen. Sånt som gör att det känns 100 gånger lättare att ta sig igenom graviditeten. För det är inte lätt alla gånger kan jag erkänna. Ibland är det fan så jobbigt både fysiskt och psykiskt. Jag har väl gått upp runt 12 kg och kroppen värker. Ryggen är inte alls bra och jag orkar inte bära på saker. Jag måste verkligen ha ork om jag ska kunna städa. Eller så får jag ta det i omgångar. Då är det skönt att kunna be om hjälp och verkligen få hjälp. Det är inte fel att behöva det. Man är inte mer än människa.


Detta är något som borde vara självklart om man lever i ett förhållande också. En del fattar trögt och det går helt enkelt inte in i huvudet. Men om man sen också bara finner sig i att det är som det är och ändå klagar och grämer sig över att tillvaron i förhållandet suger till 80%, då får man skylla sig själv. Man har ett eget ansvar också. Ett ansvar i att se till så man själv mår bra. En förbättring ska inte vara kortvarig. Inte om förhållandet ska kunna vara långvarigt. En förändring ska hålla i längden om det ska ses som en förändring. Inget förhållande är till 100% bra. 80% brukar man säga och 20% dåligt. Men absolut inte tvärtom. Varför klaga och gnälla över att nåt är så dåligt och ändå finna sig i det? Varför ens öppna käften om man inte vill ha respons från omvärlden? Ta dig/er i kragen nån gång och kom till insikt med hur ni vill att ert liv ska vara! Försvara inte det dåliga. Uppmuntra det som är bra. Men nöj er inte med att det bara är ibland. När det passar. Ni förtjänar så mkt mer.


Mitt liv har verkligen inte varit en dans på rosor. Jag har också levt i förhållanden som varit kassa, men jag har varit för skraj för att inse det. Dåligt självförtroende gör att man grabbar tag i det man har. 

Men jag har ändå kommit underfund med mina problem och börjat inse att jag inte kan leva som jag har gjort. Jag har iaf börjat ta itu med mina problem.

Av Malin - 17 maj 2011 12:00

GRAVIDITETSVECKA 34


BEBISVECKA 32:

Barnet väger ca 2250 gram och är ungefär 44 cm lång. Från huvud till stjärt, 32 cm. Om din bebis är liten kan man behöva fastställa vikten genom ultraljud.

Alla inre organ är färdiga och redo inför födseln, men lungorna behöver mer tid för att säkert klara omställningen från vatten till luft.

Ansiktet är slätt och de flesta runkorna är borta. Pupiller kan vidgas och dras ihop.

Det är allt svårare för din bebis att göra stora rörelser. Men du känner ändå hur "hon" puffar. Det börjar närma sig.


DU:

Ditt livmodermått är från blygdbenet till toppen ca 32-34 cm. Måtten kan variera från person till person och mellan graviditeter. Det viktigaste är att du växer mellan varje kontroll hos din barnmorska. Din livmoder kan börja träna sig inför förlossningen med s.k förvärkar. De kan vara så svaga att du inte känner dem eller lite kraftigare, men de är snarare obekväma än smärtsamma. Sammandragningar kan hålla i sig i ca 30 sekunder.

Nu är magen så stor att naveln kan ha vänt sig ut och in. Du kan också ha fått en brunfärgad linje från naveln ner till blygdbenet. Den bleknar efter förlossningen och brukar försvinna helt.

Det är inte konstigt om du känner dig obekväm. Bebisen är så stor nu att det trycket och drar runt bäckenet och i magen.

Du kan känna dig andfådd nu i slutet av graviditeten. Barnet ligger fortfarande högt upp och kan trycka mot lungorna. Din ökade blodvolym elastar ditt hjärta och bidrar till flåsigheten.

Av Malin - 16 maj 2011 08:55

Ska bli så skönt att se min skatt igen. =) Han har ju hunnit bli så himla stor nu och det är inte alls långt kvar tills han är här i min famn. Ska kolla så att moderkakan har krypit uppåt och inte ligger så det måste bli kejsarsnitt. Egentligen vill jag inte föda barn alls, men vill ju ha min bebis här ändå. =P Vill bara inte vara med om att varken föda fram honom själv eller att bli uppskuren. Sen på torsdag ska jag iväg på amningsinformation. Hoppas jag slipper åka dit själv. Vore lättare om båda kunde vara med. Funderar en hel del på hur det kommer att bli när min lille är här. Hur kommer jag att vara? Kommer vi att klara första tiden? Kommer han att tycka om mig som mamma och kommer jag bli en bra mamma? Hönsmamma kommer jag garanterat att bli. =P Finns mycket jag tänkt på som jag kommer att vilja hålla hårt på.


*Alkohol kommer inte att få förekomma när han är med.

*Rökning sker heller inte i hans närhet. Gäller även ifall jag själv skulle vilja ta nån cigg nån gång. Men då inte innan amning och vara noga med att sitta så det inte kommer rök på honom.

*Övernattning hos andra kommer (om jag får bestämma) inte att ske så länge jag ammar. Inte själv alltså. Är jag/vi med så naturligtvis =P Men inte natta hos nån annan ensam det första året.

*Barnvakt blir förhoppningsvis begränsat. Vill kunna orka så mkt som möjligt själv. Tar gärna emot hjälp när det behövs.

*När han börjar smaka på fast föda så är det JAG och hans FAR som bestämmer vad han får smaka på. Och det räknar jag med att andra kommer att respektera. Inte gå bakom ryggen på en om man har barnvakt osv.

*Vill inte heller att andra barn ska hålla i honom. Absolut inte den första tiden. När jag själv är redo för det så säger jag till.

*Är det nåt som vi inte vill att han ska ha i present eller så, så får man acceptera det och inte ge iaf bara för att man tycker att han ska få det. Jag säger inte att jag själv inte kommer skämma bort honom ibland, men jag har iaf tankar om hur jag hoppas och vill att det ska kunna bli.


Finns mycket jag skulle kunna komma på som jag önskar och hoppas att det ska bli på ett visst sätt. Och det är ju inte förbjudet att tänka. Alla har vi väl en önskan om att kunna fostra våra barn på ett sätt som vi själv vill?

**************************************************
********************

Hade en trevlig helg med vänner. Blev inte riktigt som jag hade hoppats. Tänkte väl att vi skulle varit hemma hos mig förutom när vi shoppade. Hoppas iaf att jag får besök av Evve snart igen. Måste ju komma och hälsa på sen när knodden har anlänt =)

**************************************************
********************

=/ Dåligt.. Känner mig lack på väldigt mycket just nu samtidigt som jag är förväntansfull inför förlossningen (och livrädd). Får bara för mig att jag skulle vilja börja om allt helt och dra härifrån. Bort från allt och alla av nån anledning. Kanske ett hus nånstans i utkanten av nån trevlig stad. (Ja jag vet att det är nåt som inte kommer ske den närmsta tiden. Det får isf bli långt fram) Är smått trött på folks gnäll om saker och ting. Gör nåt åt saken! Ta itu med det. Sätt ert eget välmående först. Jag ska göra allt jag kan för att lära mitt barn att uppföra sig. Att bli en bra människa. Vara mot andra som han själv vill att dom ska vara mot honom.

**************************************************
********************

Nåt jag många gånger funderar över är om jag är knäpp som tänker som jag gör. Det är ju stor skillnad på barn och barn. Visst finns det många söta ungar och så, men sååå många som går en på nerverna mer än gör en glad. Men det är ju också stor skillnad på ens egen unge och nån annans. Mitt barn kommer jag alltid älska och gör allt för, men jag kan inte säga att jag är så jätteförtjust i barn egentligen. Byta blöjor på andras ungar vill jag inte göra, inte heller torka dom när dom gått på toa. =P Kommer antagligen själv att skämma bort mitt barn ibland, men när det går till överdrift så är det bara störande. Det ska vara ditt och datt dom ska ha. Men det är ju föräldrarna som gör att dom blir såna. Då är det väl inte fel av mig att tänka som så att jag inte vill att mitt barn ska bli bortskämt och få allt den pekar på? Det behöver inte vara 35 julklappar och 20 födelsedagspresenter. Inte heller nåt varje gång man går i affären. Spara undan pengar och göra nåt roligt tillsammans skulle jag hellre göra än att köpa massa onödigt skit. Ja. Jag tänker då en hel del. Ibland lite för mycket.

Av Malin - 12 maj 2011 13:42

Det är inte klokt vad magen växer. Bristningarna blir fler =/ Men det hör ju till så det är väl bara att gilla läget. Dock börjar jag bli trött på att vara gravid. Det är tungt, jag svettas floder och jag känner mig otymplig. Vill ha min bebis här i famnen istället. Jättemysigt när han sparkar och har sig i magen, men vill hellre ha honom här nu. *MEN INTE SKÖNT NÄR DET KÖR TILL I MUTTAN!!*


Hoppas på att helgen blir lyckad. =) För en gångsskull så är det hos mig vi ska vara. Nu har jag ju tillräckligt stort för att kunna bjuda hem folk.


  

Av Malin - 10 maj 2011 12:00

GRAVIDITETSVECKA 33


BEBISVECKA 31

Vikt ca 2 kg och längd ca 43 cm. Tung som en mjölpåse. Din bebis ökar sin vikt med ca 225 g i veckan. Barnet börjar kunna reglera krippstemperaturen. Underhudsfettet lagras och benmärgen kan producera röda blodkroppar. Nu uppfattar bebisen ljus och mörker, natt och dag. Vissa forskare hävdar att barnet till och med kan fokusera blicken i livmodern och att det skulle förklara varför det nyfödda barnet endast har ett närseende på ca 20-25 cm. Andra säger att barnet lär sig att fokusera under första till andra levnadsmånaden, då man vet att barnet kan följa t.ex en röd boll med blicken.


DU:

Ditt magmått är 30-33 cm. Om du har turen att följa den önskvärda kurvan för viktökning under graviditeten så har du ökat runt 10-12 kg. Men om du ökr mycket i vikt just nu är det inte konstigt. Sluta inte äta för att du oroar dig över stor viktökning. Just nu behövs mycket näring till både dig och din bebis. Välj bara vad du äter.

Många gravida tänker mycket på förlossningen nu. Läs och förbered dig väl. Mycket böjande eller sittande kan ge upphov till halsbränna.

Av Malin - 3 maj 2011 12:00

GRAVIDITETSVECKA 32


BEBISVECKA 30:

Nu väger din bebis runt 1800 g och är ca 42 cm lång. Hjärnans aktivitet blir mer och mer distinkt. Genom att mäta skillnader i hjärnaktiviteten kan man utläsa om bebisen sover eller är vaken. Man vet att foster har aktivitet i hjärnan även under sömnen men ännu har man inte kunnat fastställa om fostret drömmer.

Förmågan att svettas utvecklas först under den 30:e fosterveckan. Därför är för tidigt födda barn känsliga för kraftiga temperaturväxlingar.


DU:

Ditt fundusmått är ungefär 30-32 cm nu och du kan känna livmoderns topp ca 12 cm ovanför naveln.

Från vecka 32 träffar du din barnmorska varannan vecka. Efter vecka 36 vill barnmorskan träffa dig varje vecka.

TickTack

Presentation


Malin. Född 1990. En trevlig och mysig tjej. Mamma till världens finaste pojke.

BebisKalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Länkar

Mouse


Got My Cursor @ 123Cursors.com

Skapa flashcards