Direktlänk till inlägg 31 maj 2011

Vecka 36

Av Malin - 31 maj 2011 12:00

GRAVIDITETSVECKA 36


BEBISVECKA 34

Bebisen har ökat med ett kvarts kilo sedan förra veckan. Nu väger barnet ca 2750 g, är 34 cm från huvud till stjärt och 46 cm lång.

Många kvinnor tycker att bebisen rör sig mer sällan och med mindre rörelser från och med nu.

Fostervattnets mängd ökar inte mer utan kan snarare minska lite därför att din kropp absorberar en del av det. Det är vanligt att barnet har lagt sig i sin rätta position i den här veckan, särskilt om du är förstföderska.

Föds bebisen i vecka 36 klarar den sig alldeles utmärkt men kan behöva lite extra hjälp med värme och mat. Nu avslutas ett kritiskt statium av hjärnans utveckling. Hjärnan är färdigväxt och mogen för livet efter förlossningen.

Psykologer hävdar att din bebis redan nu är medveten om sitt "jag". Barnet kan medvetet röra armar och ben, ta emot enkla budskap utifrån och svara på dem med ilskna sparkar eller genom att tryggt somna in.


DU:

Din livmoder mäter ca 32 till drygt 35 cm och är omkring 15 cm från navel till livmoderns topp. Nu står magen som högst. Livmodern når upp till, och under, dina revben. Snart kommer magen att sjunka lite för varje dag allteftersom barnet lägger sig till rätta i bäckenet.

Din viktökning bör normalt ligga mellan 11 och 14 kg och det är inte ovanligt att den stannar där under resten av graviditeten.

Kolostrum, eller råmjölk, är rik på protein och kan läckaur dina bröst fast bebisen ännu inte är född.

Det är normalt att kroppen samlar en del vätska, särskilt om det är varmt ute. Om det besvärar dig kan du diskutera det med din barnmorska.

Nu kan du återigen drömma en hel del - ofta handlar det om förlossningen. Det är ditt undermedvetna som håller på att förbereda dig för vad som komma skall.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 3 september 2011 12:17

Blir väl kvar på bloggplatsen iaf. Men det går ju inte att göra radbyte. Mycket funderingar kring vad som komma skall. Vem ska man bjuda, kommer folk att vilja komma.. Är rätt van vid att det inte finns tid för mina bjudningar. Men kaanske om jag ...

Av Malin - 2 september 2011 15:30

Tänkte att jag skulle lägga upp ett inlägg om förlossningen. Har inte fått kopia på journalen men fick nåra papper på hur det såg ut när vi var där. Det är räknat från fredag kväll. Vi hade varit på förlossningen sen fredag morgon och jag gick och...

Av Malin - 2 september 2011 10:17

Hur kan vi människor känna så mycket? Varför blev vi ämnade att ha alla olika känslor vi har? Det undrar jag över många gånger. Innan jag födde barn var jag inte säker på nånting. Så mycket velande och hattande hit och dit. För rädd för att ta egna b...

Av Malin - 1 september 2011 23:13

Ibland måste man tillåta sig själv att släppa taget om det gamla även om det kan kännas både tungt och skrämmande. Många gånger gör det ont - men om man tillåter sig själv att både sörja och sakna, gråta en stund, för att sedan kunna ta ett djupt and...

Av Malin - 13 augusti 2011 07:33

Idag blir min lillkille en månad. Tänk att det redan har gått så lång tid sen vi var på förlossningen och jag kände att jag ville dö =P Undrar då hur fort det första året lär passera..? Det märks att Elliott utvecklas för var dag som går. Man ser det...

TickTack

Presentation


Malin. Född 1990. En trevlig och mysig tjej. Mamma till världens finaste pojke.

BebisKalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Länkar

Mouse


Got My Cursor @ 123Cursors.com

Skapa flashcards