Direktlänk till inlägg 2 september 2011

Förlossningen

Av Malin - 2 september 2011 15:30

Tänkte att jag skulle lägga upp ett inlägg om förlossningen. Har inte fått kopia på journalen men fick nåra papper på hur det såg ut när vi var där. Det är räknat från fredag kväll.Vi hade varit på förlossningen sen fredag morgon och jag gick och hade ont hela dagen. Fick en morfinspruta då för att kunna vila lite eftersom jag inte hade sovit så mycket.Vi kom tillbaka till förlossningen efter att ha försökt åka hem. Det hände inte så mkt mred mig innan mer än att jag hade ont. Så vi tänkte att vi skulle åka hem istället. Det gick inte så bra. Hade jättejobbiga pinvärkar i bilen. Vi skulle köpa med kinamat hem då vi inte orkade laga mat. =P Satan vad ont jag hade när Raul var inne och hämtade maten.. Hemma blev det inte lättare. Låg och skrek i soffan. Mamma fick komma upp och försöka hjälpa oss. Fick i mig en liten skål med mat sen åkte vi in igen. Hade grymt ont. De hade ju skickat med mig tabletter som skulle lindra lite, men av nån jävla anledning glömde de att stoppa i bricanyltabletten -som skulle göra så jag kanske kunde sova- i påsen.*20.45 - De kör ett CTG på mig.*20.51 - Skrivs in. Har gått 41+3 veckor.*21.15 - CTG:t visar normalt. Jag har sammandragningar med 10 minuters mellanrum. De undersöker mig och känner att jag bara är öppen 1 cm.*21.20 - Vi får bädda ner oss i rum 26. Jag får bricanyl (tabletten som saknades). Hade tagit alvedon och propavan hemma.*22.15 - Tyckte inte att tabletten hjälpte nå nämnvärt. Fick prova värmepåsar, som inte heller hjälpte så mycket.*23.50 - Vi lyckades somna till slut. =)*05.00 - Hade varit vaken sen kl 4 då sammandragningarna börjat kännas vid igen. Fick två alvedon och de lyssnade på bebisens hjärta. Sen fick vi vänta på att ett rum ska bli ledigt då det var rätt fullt på förlossningen.*06.10 - Får komma till en förlossningssal och blir kopplad till CTG.06.45 - Undersökning. Tappen är utplånad så när som på en tunn kant. Är öppen 2 cm.Har fortfarande sammandragningar med 10 min mellanrum. De föreslog att jag skulle lägga mig i ett bad.*07.04 - Ligger i badet. Får också mer alvedon. Badet hjälpte väl en del, men när jag hade ont, DÅ HADE JAG ONT! *09.12 - Kopplas till CTG igen och får börja med lustgasen. Den funkade rätt bra. =) En blev lite flummig. De frågade om jag ville ha EDA. Jag skulle fundera på det.*10.15 - Fick nåt dropp. Tror det var värkstimulerande.*10.50 - Hade väldigt ont. De lägger EDA. Det gjorde ont =( CTG.*11.07 - EDA:n gör sin verkan. Kände ingenting. Såå skönt!*12.15 - Ätit lunch. Blev inte att jag åt så mycket innan.*12.35 - Undersökning. Öppen 5 cm. Woho! De tar hål på hinnorna men det kom inget fostervatten. Raul och jag tog en liten promenad ute i korridorerna.*13.35 - Har fortfarande för glest mellan sammandragningarna. Så de sätter in mer värkstimulerande.*14.45 - Undersökning. Öppen 8 cm. Missfärgat fostervatten. *15.05 - CTG och mer smärtlindring.*16.50 - Undersökning. Läkaren höll fingrarna mot den där lilla kanten som inte ville försvinna. Ont!*17.00 - Fick stå på knä för att det skulle underlätta för bebisen att tränga ner i bäckenet mer. Kan ju säga att jag drog i mig en jäävla massa lustgas. O.o*18.07 - Fick en morfinspruta. Tog sin tid. Hade skrikit en del där emellan. Man blir arg av att föda barn. ;-)*19.17 - Ok.. Här vet jag inte riktigt vad som händer, men om jag minns rätt så var det slutspurten på krystandet. (Står så rörigt i papprena). Iaf så vet jag att de fick klippa mig och sätta sugklocka. Samtidigt som jag krystade så drog läkaren och sköterskan/barnmorskan tryckte på min mage. 19.32 - Vår fina Elliott. Efter allt slit får vi äntligen se honom. Kunde verkligen inte fatta att han hade legat i min mage. Jag grät, men det kom inga tårar. Den underbara känslan jag fick när de la upp honom på mitt bröst. Det går inte att beskriva annat än med att det var värt all smärta. *I nästan tio månader låg han i min mage. Något jag faktiskt saknar. I morgon blir han 7 veckor. Det är ofattbart. Kan inte tänka tillbaka på livet jag hade utan honom. Det är som om han alltid har varit hos oss. <3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 3 september 2011 12:17

Blir väl kvar på bloggplatsen iaf. Men det går ju inte att göra radbyte. Mycket funderingar kring vad som komma skall. Vem ska man bjuda, kommer folk att vilja komma.. Är rätt van vid att det inte finns tid för mina bjudningar. Men kaanske om jag ...

Av Malin - 2 september 2011 10:17

Hur kan vi människor känna så mycket? Varför blev vi ämnade att ha alla olika känslor vi har? Det undrar jag över många gånger. Innan jag födde barn var jag inte säker på nånting. Så mycket velande och hattande hit och dit. För rädd för att ta egna b...

Av Malin - 1 september 2011 23:13

Ibland måste man tillåta sig själv att släppa taget om det gamla även om det kan kännas både tungt och skrämmande. Många gånger gör det ont - men om man tillåter sig själv att både sörja och sakna, gråta en stund, för att sedan kunna ta ett djupt and...

Av Malin - 13 augusti 2011 07:33

Idag blir min lillkille en månad. Tänk att det redan har gått så lång tid sen vi var på förlossningen och jag kände att jag ville dö =P Undrar då hur fort det första året lär passera..? Det märks att Elliott utvecklas för var dag som går. Man ser det...

Av Malin - 31 juli 2011 07:55

Det var väldigt länge sen jag skrev här sist. Har inte kommit för mig att uppdatera bara. Men nu slänger jag in ett inlägg iaf ;-) Det har hänt en hel del under de senanste veckorna. Sista tiden av graviditeten var väldigt jobbig. Knodden trivdes...

TickTack

Presentation


Malin. Född 1990. En trevlig och mysig tjej. Mamma till världens finaste pojke.

BebisKalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011
>>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Länkar

Mouse


Got My Cursor @ 123Cursors.com

Skapa flashcards