Direktlänk till inlägg 17 februari 2011

=( Det är nog fel på mig

Av Malin - 17 februari 2011 21:29

Har ju under åren funderat på varför jag är som jag är. Varför jag har så jobbiga beteenden. Kanske har jag svaret på det snart.


Borderline-personlighetsstörning (ungefärlig betydelse: gränsland), i dagligt tal endast borderline är en personlighetsstörning.

Det främsta problemet för dessa personer är deras emotionella instabilitet och svårigheten att reglera sina känslor. De känslomässiga problemen leder till svårigheter att bete sig på ett fungerande sätt, vilket i sin tur leder till relationsproblem och svårigheter att skapa en stabil självkänsla.

Patienter med Borderline-personlighetsstörning har stor samsjuklighet - de är för det mesta allvarligt deprimerade och lider ofta av andra psykiska problem som posttraumatisk stresstörning, social fobi, ätstörningar, tvångssyndrom och panikångest. Deras liv präglas av desperation. De blir lätt missförstådda och uppfattas som besvärliga och manipulativa av sin omgivning.

Termen borderline myntades i början på 1900-talet. Personer med psykiska problem kategoriserades då antingen som neurotiska eller psykotiska. Eftersom borderlinepatienter inte tycktes passa helt in under någondera av kategorierna togs benämningen borderline (av engelskans ord för gränslinje) i bruk. Trots att denna uppdelning inte längre är aktuell har ordet borderline på många håll bibehållits, bland annat i den vanligast förekommande diagnosmanualen för psykiska störningar, DSM-IV. Vissa anser att en lämpligare benämning är emotionellt instabil personlighetsstörning, och detta begrepp används i WHOs klassifikationssystem ICD-10.



SYMTOM

En person med egentlig depression eller bipolärt syndrom stannar ofta i samma humörläge i flera veckor, men hos en person med borderline-personlighetsstörning skiftar humöret betydligt snabbare. Intensiva utbrott av ilska kan snabbt avlösas av ångest eller depression inom loppet av en dag, ett par timmar eller till och med ett par minuter. Under dessa utbrott och humörsvängningar kan vissa personer skada sig själva, till exempel genom att skära sig, slå sönder saker, nyttja droger eller alkohol.

                          

Ja detta kan ju förklara alla mina plötsliga utbrott jag kunnat få under åren. Ena stunden är man jätteglad men två sekunder senare vänds allt upp- och ner och jag blir skitförbannad. Kan vara för en pytteliten sak. Tycker synd om dem som fått stå ut med mig utan att veta varför jag betett mig som en idiot.  

                          

Personen har kognitiva problem och en störd bild av det egna jaget. Detta leder till många hastiga, och kanske ej så övertänkta beslut om byte av karriär, jobb, sexualitet, vänskap och värderingar. Vissa personer med borderline kan också se sig själva som helt igenom värdelösa eller direkt onda. De kan ofta känna sig missförstådda eller illa behandlade. Känslor av att vara uttråkad, tom inombords och utan uppfattning om vem man egentligen är, är också vanliga. Sådana symtom är som mest påträngande när personen känner sig isolerad, ensam eller utan stöd i det sociala livet. Detta kan resultera i en nästan desperat jakt på att slippa vara ensam. Ironiskt nog är det denna aggressiva "klängighet" vid andra som utlöser de konflikter som får omgivningen att lämna personen. Dock är detta endast en generalisering, då andra personer med borderline istället kan välja att dra sig undan.

                         

Det stämmer ju helt med min rädsla för att vara ensam och att jag får panik och känner mig övergiven. Jag håller hårt i dem jag tycker om och bryr mig om. Men känner mig samtidigt påträngande och ivägen.  

                         

Personer med borderline har ofta ett mönster av instabila sociala relationer. Medan de kan utveckla intensiva - men stormiga - förhållanden, är deras attityd till familj, vänner och partner ofta instabila. Synen på andra kan växla snabbt mellan absolut idealisering och total nedvärdering. På så sätt kan ett intensivt förhållande, med stor tillit, snabbt uppstå. Men när separation hotar, inbillad eller verklig, kan förtroendet mycket snabbt övergå i ilska eller ett totalt avsägande av relationen. Detta kan förvåna den person som drabbas, eftersom de ofta har svårt att förstå vad personen upplever som ett hot om separering. Denna rädsla för att bli övergiven kan ha att göra med personens svårighet att knyta känslomässiga band med närstående, något som särskilt visar sig då den viktiga personen inte är direkt fysiskt närvarande. Frånvaron av denna närhet skapar en känsla av tomhet, och att vara värdelös. Om personen känner sig övergiven eller sviken kan risk för självmordsförsök eller annat självdestruktivt beteende inträda.

                         

Känner så väl igen mig. Det är som att läsa sitt eget huvud fast man egentligen aldrig förstått vad man letat efter. Man får en förklaring på alla de konstiga känslorna. Det sistnämnda kan vi ignorera.  

                         

En patient med borderline-störning uppvisar ofta ett impulsivt beteende när det gäller pengar, mat och sex. Borderline-störning uppträder ofta tillsammans med andra psykiatriska problem, särskilt bipolära sjukdomardepressionADHDångestsjukdomar, fobier, missbrukätstörningar och andra personlighetsstörningar.

                         

Har ju haft dålig erfarenhet av det sexuella för nåra år sen. Så jo visst stämmer det där med. Ätstörningar, depressioner, ständig ångest.  Det är mycket som har stämt in hittills. Kanske är det så. Kanske är detta svaret.  

                         

Godnatt!

 
 
Ingen bild

jessica

25 februari 2011 19:45

jag vet hur du känner dig nu när du misstänker att det är detta som är "felet" med dig.... men du ska veta att det inte är fel på dig utan du är bara unik som alla andra... men att ha borderline är jävligt svårt och man får tänka sig för hela tiden, försöka lära sig vad som är sjukdom och vanligt... typ om man reagerar starkt på en skitsak eller blir lätt arg på nåt.... skitsvårt kan jag lova men det går oftast...
jag har en otroligt jobbig period nu och det sabbar mitt och Daniels förhållande totalt, och fast jag vet det så kan jag inte sluta, bara hoppas att han står ut tills jag lugnar mig igen... och att jag får medicin mot min ADHD snart för den kan få mig att bli lugnare och påverka humöret en del ialla fall...

hoppas det går bra på utredningen och säg gärna hur det går=)

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 3 september 2011 12:17

Blir väl kvar på bloggplatsen iaf. Men det går ju inte att göra radbyte. Mycket funderingar kring vad som komma skall. Vem ska man bjuda, kommer folk att vilja komma.. Är rätt van vid att det inte finns tid för mina bjudningar. Men kaanske om jag ...

Av Malin - 2 september 2011 15:30

Tänkte att jag skulle lägga upp ett inlägg om förlossningen. Har inte fått kopia på journalen men fick nåra papper på hur det såg ut när vi var där. Det är räknat från fredag kväll. Vi hade varit på förlossningen sen fredag morgon och jag gick och...

Av Malin - 2 september 2011 10:17

Hur kan vi människor känna så mycket? Varför blev vi ämnade att ha alla olika känslor vi har? Det undrar jag över många gånger. Innan jag födde barn var jag inte säker på nånting. Så mycket velande och hattande hit och dit. För rädd för att ta egna b...

Av Malin - 1 september 2011 23:13

Ibland måste man tillåta sig själv att släppa taget om det gamla även om det kan kännas både tungt och skrämmande. Många gånger gör det ont - men om man tillåter sig själv att både sörja och sakna, gråta en stund, för att sedan kunna ta ett djupt and...

Av Malin - 13 augusti 2011 07:33

Idag blir min lillkille en månad. Tänk att det redan har gått så lång tid sen vi var på förlossningen och jag kände att jag ville dö =P Undrar då hur fort det första året lär passera..? Det märks att Elliott utvecklas för var dag som går. Man ser det...

TickTack

Presentation


Malin. Född 1990. En trevlig och mysig tjej. Mamma till världens finaste pojke.

BebisKalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Länkar

Mouse


Got My Cursor @ 123Cursors.com

Ovido - Quiz & Flashcards